Chcete vedieť okamžite o výpadkoch vášho tovaru na konkrétnych predajniach?

INVRPT infografika
 23. 02. 2017

Zavedenie elektronického sledovania stavu tovaru na skladoch odberateľov prostredníctvom Inventory Report prinieslo obchodníkom aj vedeniu mraziarní podstatné zvýšenie efektivity toku tovaru. Získané informácie sú využívané hlavne pri vyhodnocovaní zásob a predajov vrátane promoakcií, pri kontrole listingu výrobkov, zavádzaní noviniek, a ďalej pri odhaľovaní výpadkov tovaru na predajniach a na identifikáciu fiktívnych zásob a ďalších problémov v zásobovaní.

Keď tovar nie je na predajni, nie sú predaje

Mraziarne ANO… využívajú EDI komunikáciu so svojimi partnermi na elektronickú výmenu objednávok správou ORDERS, faktúr v správe INVOIC a dodacích listov ako elektronické avízo dodávky DESADV s integráciou riešenia ORION EDI do informačného systému spoločnosti. 

Na využitie ďalšej správy INVRPT o stave zásob nemala však na počiatku žiadne nástroje, a tak o jej využití neuvažovala. Zavedeniu elektronického sledovania stavu tovaru na skladoch odberateľov prostredníctvom služby ORION Inventory Report však predchádzala skúsenosť s náročnou kontrolou toku svojho tovaru u odberateľov, na základe ktorej sa ako jedna z prvej desiatky dodávateľov rozhodla využiť pilotnú prevádzku novej služby. 

U niektorých reťazcov predtým opakovane dochádzalo k tomu, že tovar bol na sklade predajne na depote, ale nedostával sa na predajňu, takže nebol realizovaný ani žiadny predaj. Zároveň v takejto situácii nedochádzalo ani k objednávkam. 

S pomocou informácií zo správy INVRPT ale mohli pracovníci mraziarní identifikovať, že tovar síce nie je na predajni daného reťazca, ale jeho dostatočná zásoba je na sklade.  S pomocou nových informácií sa ozvali nákupcom na strane partnera, ktorí do tej doby nemali o tomto probléme ani tušenie. Disponentka tak dostala inštrukcie a ihneď došlo k náprave, kedy tovar začal byť opätovne dopĺňaný na predajňu.

Prínosom pre obchod mraziarní sa tak stalo podstatné zvýšenie efektivity toku tovaru. Získané informácie sú využívané najmä pri vyhodnocovaní zásob a predajov vrátane promoakcií. Dodávateľ bežne zistil, koľko si odberateľ objednal, ale nevidel už, aká bola zásoba po promoakcii. Vďaka správe o stave zásob však môže lepšie vyhodnotiť a rozhodnúť, či nabudúce zmení zvolený výrobok do reklamnej akcie podľa jeho úspešnosti v predaji. 

Ďalšia pomoc je v samotnej kontrole listingu výrobkov či zavádzaní noviniek. Po novom totiž mraziarne ANO… vidia, na koľkých predajniach daný produkt je, v akom regióne sú a tiež aká je súvislosť medzi počtom zásobených predajní a výškou celkových predajov. To pomáha aj pri odhaľovaní výpadkov tovaru na predajniach a pri identifikácii fiktívnych zásob a ďalších problémov v zásobovaní. 

Už v rámci pilotného projektu došlo k zapojeniu 512 odberných miest v reťazcoch Makro, Tesco ČR a Tesco SK, ktoré takmer v reálnom čase informujú spoločnosť prostredníctvom ORION EDI o aktuálnych stavoch 42 položiek zo sortimentu mraziarní ANO…

„Využívanie služby nám umožňuje, aby sme mali pravidelne prehľad alebo náhodne kontrolovali stavy nášho tovaru so zameraním na nejaký reťazec. Tieto informácie nám špeciálne slúžia aj v prípade, že máme v pláne nejakú obchodnú schôdzku s partnerom alebo keď naplánujeme marketingovú podporu alebo cenovú akciu na tovar, na ktorý potom očakávame vyšší počet objednávok,“ vysvetľuje obchodná riaditeľka Veronika Juraszová.

Čo je Inventory Report a na čo slúži?

ORION Inventory Report je služba, ktorá umožňuje dodávateľom do obchodných reťazcov zistiť, koľko ich tovaru sa na predajniach odberateľov za dané obdobie predalo a akým spôsobom sa vyvíjajú jeho zásoby. 

To dáva príležitosť presne zhodnotiť, ako sa darilo konkrétnej predajnej akcii či promoakcii a prípadne ju aj porovnať s predajom za iné obdobie a tiež včas pripraviť dodávku nového tovaru.

Údaje je možné využiť aj ako podklady pre obchodných zástupcov, ktorí sa môžu zamerať na problémové predajne alebo produkty, jednoducho identifikovať výpadky tovaru na predajni alebo regáli a lepšie plánovať logistiku a prípadne aj výrobu. 

Akým spôsobom Inventory Report funguje? 

Inventory Report sťahuje a spracováva údaje, ktoré obchodné reťazce dávajú k dispozícii v štandardnej EDI správe INVRPT. Prostredníctvom webovej aplikácie tak umožňuje zákazníkom tieto dáta filtrovať alebo zoskupovať podľa rôznych kritérií a získavať tak informácie, ktoré sú dôležité najmä pre obchod a supply chain.

INVRPT - INFOGRAFIKA

Aké zázemie využíva ORION Invertory Report?

Invertory Report využíva dáta, know-how a technické zázemie clearingového centra ORION®. To je najväčšou českou konsolidačnou službou na výmenu obchodných dokladov, zaisťujúcou správne spracovanie, preklad formátov, doručenie aj dôveryhodnú archiváciu dokumentov vrátane legislatívneho súladu. 

Je tak garantovaná nielen najvyššia možná miera dostupnosti, bezpečnosti a zároveň najrozsiahlejšia úroveň prepojenia dodávateľsko-odberateľských partnerov nielen na úrovní správy INVRPT, ale aj ďalších obchodných dokladov, ako je elektronická faktúra, objednávka, dodací list a ďalšie.

Služba na prianie našich zákazníkov

„Inventory Report je služba, ktorá vznikla na základe prianí našich zákazníkov“, hovorí Václav Kameníček, riaditeľ divízie výskumu a inovácií, a dodáva: „Zišlo sa hneď niekoľko impulzov naraz. Ten úplne prvotný prišiel od zákazníka, ktorý dodával tovar prostredníctvom niekoľkých distribútorov a posťažoval sa, že vlastne nevie, kde a v akom množstve sa jeho tovar predáva. 

Ďalej sme sa stretli s tým, že zákazníci využívajú obchodných zástupcov na to, aby kontrolovali, či je ich tovar fyzicky prítomný na danej predajni. Všetky tieto informácie sú však priamo v správe INVRPT a vnímali sme, že je škoda, že je táto správa veľmi málo využívaná. 

Časť zákazníkov EDI správu INVRPT spracovávala, či už prostredníctvom Excelu, alebo pomocou vlastnými silami naprogramovaného riešenia, preto nám pripadalo zmysluplné prísť s aplikáciou, ktorá umožní plošné využitie týchto cenných informácií.

Záujem o túto problematiku sme zaznamenali aj v rámci Česko – slovenskej iniciatívy ECR na pracovnej skupine venovanej benchmarkingu. Službu sme preto pripravovali postupne na základe starostlivo analyzovaných požiadaviek zákazníkov.“

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?