Na čo sa pripraviť ohľadom EDI, keď chcete dodávať tovar do drogérií dm

 15. 11. 2023

Veľké obchodné reťazce dnes bežne komunikujú s dodávateľmi prostredníctvom EDI. Výnimkou nie je ani dm drogerie markt, ktorý od svojich dodávateľov vyžaduje, aby cez EDI spracovávali objednávky, dodacie listy a faktúry. Prečítajte si, ako obchodná komunikácia s dm vyzerá v praxi.

Čo musia noví dodávatelia urobiť na začiatku spolupráce

Pre nových dodávateľov je najdôležitejšie, aby ich IT systém vedel generovať a spracovávať EDI správy – minimálne objednávky, dodacie listy a faktúry. Pri ďalších typoch správ záleží na individuálnej dohode s dm.

V dm sa rozhodli pre zjednotenie EDI komunikácie na všetkých svojich trhoch pod jedno riešenie, a preto všetkých nových dodávateľov zapája medzinárodný EDI poskytovateľ MARKANT (na Slovensku pod lokálnym zastúpením Markant Slovensko s.r.o.). To znamená, že ak už nový dodávateľ EDI providera má, musí na nadviazanie EDI komunikácie s dm prejsť na riešenie od Markantu. Ak zatiaľ EDI nemá, Markant mu riešenie poskytne.

Zahájenie EDI komunikácie s dm drogerie markt prebieha nasledovne:

  • dodávateľ kontaktuje EDI team dm na e-mail dmbseisl@mojadm.sk,
  • EDI team dm odovzdá informácie providerovi Markant,
  • Markant sa ozve dodávateľovi a prevezme za drogériu dm proces implementácie EDI komunikácie, nastaví v ňom všetky potrebné správy a otestuje ich,
  • v prípade, že dodávateľ používa ERP systém, Markant sa postará aj o prepojenie EDI s ERP systémom,
  • dodávateľ si u GS1 Slovakia zažiada o GLN (globálne lokalizačné číslo) – ak ho ešte nemá,
  • a ak tak ešte neurobil, vybaví svoj tovar jedinečnými EAN kódmi, pomocou ktorých sa tovar v EDI komunikácii identifikuje.

Správy, ktoré si dm s dodávateľmi cez EDI vymieňa

Základné správy, ktoré dm od dodávateľov vyžaduje, sú:

  • ORDERS (objednávka),
  • DESADV (avízo dodávky alebo tiež dodací list),
  • a INVOIC (faktúra)

Výmena objednávok s dm

Hneď ako Markant nastaví EDI komunikáciu, začne dodávateľ prijímať objednávky od dm drogérie v EDI formáte.

EDI správy ORDERS (teda objednávky) chodia dodávateľom výhradne zo slovenskej centrály dm, ktorá má svoj unikátny GLN kód. Na rovnaké GLN neskôr dodávateľ odosiela faktúry.

Po prijatí EDI správy sa objednávky automaticky prepíšu do ERP systému dodávateľa, kde čakajú na vybavenie. Prípadne s nimi pracujú priamo vo webovom prehliadači, ak ERP systém nevyužívajú.

Výmena dodacích listov s dm

Dodacie listy pre dm musia obsahovať číslo objednávky, ku ktorej sa vzťahujú. Platí pritom, že na každú objednávku prijímajú v dm len jeden dodací list (DESADV) a jednu faktúru (INVOIC).

Na každom dodacom liste vyžaduje dm označené miesta dodania pomocou GLN kódu daného skladu či predajne. Všetok tovar od dodávateľov prijíma dm do logistického centra v Senci. Vo výnimočných prípadoch prijíma dm tovar aj priamo do prevádzok, z ktorých každá má svoje unikátne GLN.

Výmena faktúr s dm

Na rozdiel od dodacích listov, EDI faktúry odosiela dodávateľ na centrálu dm – sú teda označené rovnakým GLN kódom drogérie dm ako prijaté objednávky.

EDI faktúry pre dm musia spĺňať nasledujúce podmienky:

  • Rovnako ako pri dodacích listoch vystavuje dodávateľ len jednu faktúru na jednu objednávku.
  • Faktúra musí obsahovať číslo pôvodnej objednávky.
  • Faktúry v dm akceptujú až po dodaní tovaru. Predfakturácia teda zo strany dodávateľov nie je možná.

Zasielanie dobropisov pomocou EDI správ INVOIC zatiaľ v dm neumožňujú. V prípade fakturačných rozdielov a vratiek vystaví dm požiadavku na dobropis a zašle ho dodávateľovi e-mailom.

Kam ďalej?

Teraz máte stručný prehľad o tom, ako prebieha obchodná komunikácia s dm. Detailné technické informácie opisuje dm v partnerskej sekcii na svojom webe.

Ak plánujete dodávať tovar len do dm, EDI providera dopredu hľadať nemusíte – o všetko sa postará Markant. Ak však plánujete dodávať aj do iných reťazcov drogérií alebo supermarketov a potrebujete poradiť, napíšte nám. S výberom providera či EDI riešenia vám poradíme.

Súvisiace články

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?