Na plnohodnotné využitie EDI sú na Slovensku (aj v okolitých krajinách) vhodné podmienky, na ktorých sa podieľajú najmä tieto skutočnosti:
Ťahúňom rozširovania EDI na Slovensku a v Českej republike boli v minulosti predovšetkým veľké nadnárodné reťazce, ktoré logicky vďaka obrovskému portfóliu dodávateľov a s tým spojených dokladov generovali vďaka EDI nezanedbateľné úspory.
Dodávatelia, ktorí boli k EDI často na počiatku donútení obchodnou silou ich veľkého zákazníka, však čoskoro zistili, že aj oni môžu z elektronickej výmeny dát ťažiť. A nešlo len o primárne úspory pri vystavovaní a archivácii faktúr. Zrýchlenie a spriehľadnenie celého dodávateľsko-odberateľského reťazca im dokázalo pomôcť napr. s riadením cash-flow či so zlepšením vzťahov s kľúčovými zákazníkmi.
Aké prínosy má EDI pre odberateľa či dodávateľa a čo môže priniesť jednotlivým oddeleniam v malých, stredných i veľkých spoločnostiach nájdete v tabuľke nižšie.
Prínosy | EDI pre dodávateľa | EDI pre odberateľa |
Nákup |
|
|
Financie |
|
|
IT |
|
|
Obchod |
|
|
Logistika |
|
|
Celkovo |
|
|
Ak ste v predchádzajúcich odsekoch našli odpoveď na to, aké výhody môže EDI komunikácia priniesť vašej spoločnosti, možno Vás bude zaujímať, ako s EDI začať.
Nechajme bokom zavádzanie EDI vo veľkých odberateľských spoločnostiach (typicky obchodný reťazec), ktoré obchodujú so stovkami dodávateľov a musia odosielať a prijímať tisíce dokladov denne. Tu sú prínosy viditeľné na prvý pohľad a EDI je nutnosťou. Väčšina obchodných reťazcov si výhody a prínosy uvedomuje a preto EDI už zaviedla alebo na implementácii pracuje.
Aké sú však motívy pre dodávateľa obchodných reťazcov, ktorý dnes patrí medzi najčastejších záujemcov o zavádzanie EDI?
Hlavným a často jediným motívom je snaha vyjsť v ústrety významnému odberateľovi – obchodnému reťazcu.
Nejde o radostné konštatovanie, ale pre mnohých dodávateľov je toto skutočne jediný dôvod, prečo o EDI uvažujú. V situácii, kedy mnohé reťazce kladú používanie EDI ako jednu z podmienok obchodnej spolupráce, iné reťazce volia finančnú motiváciu a pod., je často dodávateľ v pozícii, kedy si EDI zriadiť musí.
Za negatívnym vnímaním EDI stojí najčastejšie nechuť voči novým technológiám a postupom, a predchádzajúca skúsenosť s EDI (ponuky a prezentácie nákladných EDI systémov, neúspešný projekt EDI na začiatku 90. rokov, skúsenosť pracovníkov z predchádzajúcich firiem a pod.).
Dobrou správou pre dodávateľa je to, že plnohodnotné EDI je dnes už veľmi dostupnou záležitosťou. Všetky etablované informačné systémy už EDI pre dodávateľa zvládajú a EDI provideri ponúkajú mesačné tarify v ráde nízkych desiatok eur.
Ešte lepšou správou je to, že pri vhodnej implementácii a podmienkach na využitie EDI sa dostaví pozitívne prijatie EDI, keď dodávateľ začne vnímať prínosy tejto formy komunikácie.
Snaha o zefektívnenie a skvalitnenie a procesov vo firme. Teda využiť výhody a prínosy EDI.
Táto motivácia k EDI privádzala zvyčajne len veľkých odberateľov tovaru a služieb. V poslednom čase sa však stále častejšie stretávame s formou tohto motívu ako s hlavnou požiadavkou a kritériom pri zavádzaní EDI: "Keď už musíme zaviesť EDI, nech nám aspoň zefektívni a skvalitní procesy vo firme."
Toto správne pojatie – spolu s vhodne zvoleným EDI riešením – prináša výhody elektronickej výmeny dát strane odberateľskej aj dodávateľskej.
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?