Implementácia WMS
Implementácia systému na riadenie skladov (WMS) býva otázkou niekoľkých týždňov až niekoľkých mesiacov – v závislosti od veľkosti firmy, zložitosti jej skladových procesov alebo zložitosti samotného WMS. Všeobecne však platí, že implementácia robustných on-premise WMS s funkciami na mieru zaberie viac času než nasadenie ľahšieho cloudového riešenia.
Každý dodávateľ skladového systému má aj mierne odlišný postup nasadzovania WMS. Napriek tomu proces implementácie najčastejšie pozostáva z týchto krokov:
- Analýza súčasného stavu. Pri analýze konzultant podrobne mapuje súčasný stav skladu a skladových procesov. Zaujíma ho napríklad proces objednávania, príjmu alebo výdaja tovaru, mapuje logistické toky v sklade alebo prácu skladníkov, identifikuje sortiment či objednávky a zaujíma sa o požiadavky a potreby samotného zákazníka. V rámci analýzy navyše odhaľuje slabé miesta fungovania skladu a navrhuje možné procesné aj prevádzkové riešenia, takže pre firmu je táto analýza často prínosná sama o sebe – aj keď sa nakoniec rozhodne WMS nenasadzovať.
- Návrh riešenia. Na základe analýzy konzultant navrhuje, ako by WMS vo firme mal a mohol fungovať. Niektoré skladové procesy napríklad odporučí upraviť a pozmeniť tak, aby lepšie zodpovedali dobrej praxi osvedčenej u iných firiem a dalo sa tak predísť nákladným úpravám WMS na mieru. Iným procesom, pokiaľ to nie je možné inak, naopak prispôsobí samotné WMS. Cieľom návrhu riešenia je, aby s čo najnižšími nákladmi na zaobstaranie systému čo najviac vzrástla efektivita skladu.
- Implementácia WMS. Po odsúhlasení návrhu riešenia prichádza na rad samotné nasadenie WMS. V prípade on-premise riešenia dodávateľ inštaluje systém na server a všetky pracovné stanice vo firme, v prípade cloudu nie je nutné inštalovať nič, pretože väčšina systémov umožňuje prístup rovno z prehliadača. Ďalej dodávateľ WMS podľa dohody nastavuje a prepája s ďalšími podnikovými systémami – najčastejšie s ERP alebo s e-shopom – a dodáva a konfiguruje čítačky čiarových kódov. Súčasťou implementácie je v prípade potreby aj zaškolenie užívateľov do používania systému.
- Skúšobná prevádzka. Po nasadení WMS si klient naostro vyskúša, ako mu práca so skladovým systémom vyhovuje. Skúša všemožné scenáre, upozorňuje dodávateľa na prípadné chyby a pýta sa, ak potrebuje ďalšie informácie. Je žiaduce, aby firma túto skúšobnú prevádzku naplánovala na obdobie mimo predajnú špičku a odladila fungovanie WMS tak, aby potom bola na sezónu plne pripravená.
- Plná prevádzka so zákazníckou podporou. V tejto fáze je systém na riadenie skladu plne odladený a zákazník sa len v prípade potreby obracia na svojho konzultanta alebo zákaznícku podporu. V prípade on-premise systémov je nutné systém raz za čas ručne aktualizovať, cloudové systémy sa v rámci paušálu zvyčajne aktualizujú automaticky každý mesiac.
Zaujíma vás proces implementácie WMS ešte podrobnejšie? Kontaktujte nás tu.
Ďalšie informácie o WMS