Vladislav Krasický: Automatizácia je prípravou na budúci nedostatok ľudí

 17. 06. 2024

Dopyt ľudí po elektronike z roka na rok rastie a ruka v ruke s ním rastie aj sieť predajní Nay. Zabezpečiť, aby bol objednaný tovar včas a v dostatočnom počte na správnom mieste, pomáhajú v čoraz väčšej miere pokročilé systémy. Robotická výpomoc nachádza uplatnenie v plánovaní aj v skladovacích procesoch, nejde však proti ľuďom. Naopak, automatizácia je nevyhnutnou reakciou na novú realitu čoraz prázdnejšieho pracovného trhu, hovorí riaditeľ logistiky siete predajní elektrospotrebičov Nay a Electro World Vladislav Krasický.

Na budúci rok oslávite desiate výročie pôsobenia v spoločnosti Nay. Spomínate si ešte, ako ste vnímali logistiku firmy v čase svojho nástupu?

Predtým než som v roku 2015 nastúpil do Nay, som ako zákazník logistiku skrytú za zásobovaním predajní veľmi nevnímal. Vedel som, že tam je. Pracoval som napokon v potravinárskych firmách. Avšak ako spotrebiteľ som Nay vnímal v prvom rade ako showroom, teda ako miesto, kde si môžem pozrieť a ohmatať produkt, ktorý ma zaujíma, poradiť sa a prípadne skúsiť zjednať výhodnejšiu cenu. Predajne som teda vnímal predovšetkým cez služby, ktoré ma mali presvedčiť, aby som si kúpil daný výrobok práve tam.

Je aj dnes podľa vás logistika niečím, čo ostáva skryté pred očami zákazníkov?

Podľa mňa bežný zákazník, ktorý si ide do obchodu kúpiť napríklad televízor, práčku alebo sušičku, nemusí mať reálnu predstavu o tom, čo všetko sa za tým skrýva. Ľudia sú zvyknutí jednoducho prísť do obchodu a kúpiť si napríklad kávovar. Mnohí si ani nevedia predstaviť to, ako k nim ten kávovar docestoval – že tovar určitým spôsobom prišiel na centrálny sklad, niekto musel skontrolovať kvalitu tovaru, niekto ho musel prijať a následne naskladniť. Vzápätí tovar v sklade čakal, kým si ho zákazník objedná, a potom bolo opäť potrebné ho vychystať, zabaliť, skontrolovať a odovzdať kuriérskej spoločnosti alebo dopravcovi, ktorý odváža tovar do predajne. Zákazníkovi jednoducho príde SMS správa, že tovar je pripravený v predajni na vyzdvihnutie. Z pohľadu zákazníka je dôležitá kvalita a komfort. Chce si objednať tovar s doručením v konkrétny čas, alebo ideálne ihneď.

Okamžité doručenie je zatiaľ víziou budúcnosti. Ako rýchlo dokážete v súčasnosti tovar zákazníkom dodať?

Okamžité doručenie, samozrejme, nie je možné, avšak tovar objednaný večer sme schopní doručiť už v rámci nasledujúceho dňa. Rýchlosť doručenia je vždy otázkou určitého kompromisu. Zákazník musí byť ochotný akceptovať vyššiu cenu, pretože v takom prípade nemáme možnosť objednávku pripojiť k ďalším a naložiť na kamión. Musíme vyslať samostatné auto. Tá cena napriek tomu v plnej miere nepokryje náklady prevozu tovaru. Je však pre nás dôležité ponúkať aj takúto službu, pretože vždy sa môže nájsť zákazník, ktorý je ochotný vyššiu cenu prepravy zaplatiť, pokiaľ tovar dostane skôr. Samozrejme pokiaľ sa tovar nachádza na predajni, má ho pripravený do 15 minút na našich pobočkách a to môžeme nazvať okamžité ku odberu.

Ako vyzerá logistická infraštruktúra spoločnosti Nay?

Máme jedno logistické centrum, ktoré sa nachádza v Senci a obsluhuje oba trhy, na ktorých pôsobíme. Zásobujeme z neho sieť 40 predajní Electro World v Českej republike aj 39 predajní Nay na Slovensku. Pokiaľ ide o Slovensko, 95 percent tovaru, ktorý vidíte v predajniach, je v centrálnom sklade minimálne zalistovaný, teda má v ňom svoje miesto. Tých zvyšných približne päť percent tvoria drobnosti, rôzne druhy príslušenstva, ktoré dodávatelia vozia priamo do predajní. Čo sa týka Českej republiky, skladom máme zhruba 65 percent tovaru a zvyšok sa dodáva priamo do predajní.

Využívate na dopravu tovaru flotilu vlastných vozidiel, alebo sa spoliehate na služby dopravcov?

Dopravu v logistike riešime dvoma spôsobmi. Prvým sú priame návozy, ktoré fungujú na základe prepracovaného algoritmu. Systém vždy po zatvorení predajne prepočíta jej reálnu potrebu. Zohľadní pritom predaj, rezervácie, jednoducho všetko, čo by mohlo v nasledujúci deň z predajne odísť. Následne objedná tovar pre danú predajňu a doplní ju. Každá predajňa má svoj harmonogram návozov. Máme predajne, do ktorých navážame trikrát do týždňa, do iných to môže byť päťkrát či dokonca sedemkrát do týždňa. Tieto objednávky z jednotlivých predajní sa generujú približne o polnoci, následne prepadnú do nášho systému, ktorý eviduje, v akom množstve máme daný tovar skladom, a v prípade potreby ho objedná priamo u dodávateľa. Automaticky teda rozošle objednávky tým dodávateľom, od ktorých je tovaru nedostatok, prípadne hrozí, že sa minie. Keď ráno prídu zamestnanci skladu do práce, nájdu pripravené objednávky, ktoré môžu vychystať podľa harmonogramu. Tie zabezpečujú vozidlá externého dopravcu.

Líši sa spôsob dopravy pri individuálnych internetových objednávkach?

Internetové objednávky tvoria druhú časť a opäť ich poznáme niekoľko druhov – niektoré smerujú priamo k zákazníkovi, iné na osobný odber z predajne. Aj v týchto prípadoch využívame služby externých kuriérov, ktorí sa každý deň v dohodnutom čase zastavia v našom centrálnom sklade a naložia samostatne zabalené objednávky. Osobný odber v predajni je vždy bezplatný, rovnako ako aj dovoz kuriérom nad určitú sumu. Ponúkame však aj službu takzvanej komfortnej dopravy, keď veľký tovar naložíme, privezieme až k zákazníkovi, tam ho rozbalíme, nainštalujeme a aj odskúšame. Následne od zákazníka prípadne prevezmeme starý spotrebič a, samozrejme, aj všetok obalový materiál. Túto službu zabezpečujeme približne z polovice vlastnou flotilou a zamestnancami a z polovice zmluvnými partnermi, ktorých sme na službu zaškolili.

Zmenilo tieto procesy obdobie pandemickej krízy, keď záujem o internetový predaj skokovo vzrástol?

Zaujímavý bol moment, keď sa rozhodlo, že ideme do lockdownu a musíme zavrieť predajne. Pamätám si stretnutie manažmentu, na ktorom sme premýšľali, ako to všetko zvládnuť. Cez internet som vtedy narýchlo hľadal firmu, ktorá by nám vedela dodať dezinfekciu a do 48 hodín sme mali niekoľko paliet dezinfekčného prostriedku na centrálnom sklade. Obratom sme ho začali distribuovať do predajní s cieľom dezinfikovať všetko, čo sa dalo. Avšak keď prvotný šok opadol, prišli ešte väčšie výzvy. Museli sme sa preorientovať, pretože biznis pred pandémiou bol postavený na viacerých kanáloch kde jednoznačne dominovali kamenné prevádzky oproti internetovému predaju. S príchodom pandémie ľudia prestali míňať na dovolenky, kiná, koncerty a reštaurácie. Namiesto toho začali vo veľkom kupovať nové elektrospotrebiče. Kým obrat kamenných predajní klesol na pätinu, e-commerce vyskočil na viac než dvojnásobok. Z pohľadu logistiky to bol extrémny nárast a v centrálnom sklade sme museli povolať všetky ruky-nohy, aby sme ho dokázali zvládnuť.

Čo je však veľmi dôležité, táto situácia ukázala aj naliehavú potrebu investovať do automatizácie. Každá forma automatizácie totiž určitým spôsobom zrýchľuje a zefektívňuje procesy. Robot dokáže pracovať 23 hodín denne a hodina mu stačí, aby opäť nabil batériu.

Sú dnes ľudia opäť ochotní chodiť do predajní, alebo naďalej preferujú nákup cez internet?

Ten tlak na e-shop určite poľavil. Ľudia chodia do predajní radi, pretože sa jednak socializujú a chcú si tiež elektroniku pred kúpou pozrieť na vlastné oči. Keď človek príde do predajne, dostane podrobné vysvetlenie toho, čo všetko ten televízor alebo práčka zvládne. Dodávatelia totiž neustále školia našich predajcov a tí majú skvelý prehľad o tom, čo ktorý spotrebič ponúka.

Spomínali ste, že objednávanie tovaru do predajní riadi algoritmus. Boli ste vo firme už v procese jeho implementácie?

Keď som v roku 2015 nastúpil, SAP používalo jedine oddelenie logistiky. Na účtovné operácie, ale aj pre jednotlivé predajne sme používali iné systémy. Bolo však prijaté rozhodnutie tieto informačné systémy zjednotiť. Približne rok sme navrhovali jednotlivé procesy, konzultovali zmeny s majiteľmi a v roku 2017 sme pri implementácii systému SAP zadali komplexné zmenové požiadavky. Práve vtedy bol vytvorený aj algoritmus objednávania. Do toho vzorca vstupuje predikcia predaja aj dáta o úbytku tovaru v centrálnom sklade a v jednotlivých predajniach. Objednávky sa následne zadávajú tak, aby každý dodávateľ prišiel do centrálneho skladu v konkrétnom časovom okne. My vďaka tomu vieme naplánovať prácu zamestnancov, ktorí sa starajú o príjem a uskladnenie tovaru. Bol som teda pri zavádzaní toho procesu, ale nebol som jediný. No hlavným strojcom algoritmu , boli tí najpovolanejší a to je oddelenie nákupu.

Centrálny sklad máte v Senci. Akými zmenami prešiel za dekádu vášho pôsobenia v ňom?

V čase, keď som nastúpil do Nay, bola rozloha centrálneho skladu 15 800 metrov štvorcových. Následne sme v roku 2017 absolvovali veľké sťahovanie v rámci Prologis Parku v Senci do haly s rozlohou 20-tisíc metrov štvorcových. Už o rok neskôr sme museli sklad zväčšiť o ďalších 4 000 metrov štvorcových. Ani to nám nestačilo a pribudol externý sklad s rozlohou 3 000 metrov štvorcových. Zatiaľ posledné rozšírenie bolo v roku 2023 nasadením automatizácie. Aktuálne sme na úrovni približne 38-tisíc metrov štvorcových. Môžeme teda povedať, že od roku 2015 narástla kapacita centrálneho skladu približne o 150 percent. Rástlo však aj naše zastúpenie. Kým v 2015 sme mali na Slovensku a v Čechách spolu približne 50 predajní, dnes ich je už takmer 80. 

Predpokladám, že aj váš príchod sprevádzali zmeny. Ako ste pristupovali k nastavovaniu zaužívaných procesov?

Vyhovuje mi prístup „learning-by-doing“. Keď prídem na nové miesto, snažím sa byť najskôr pozorovateľ a následne pracant. Prešiel som si všetkými fyzickými pozíciami v sklade a aj tými v administratíve. Išiel som na vozík a prijímal som tovar, pickoval som objednávky, skladal a balil tovar. Veľmi rád jazdím na ratraku, čo som sa naučil ešte v Lidli. Od roku 2005 mám preukaz na obsluhu vysokozdvižného vozíka a pravidelne si ho obnovujem. Aj teraz ho mám vo svojej kancelárii v Senci. Je to zodpovedná práca, na ktorú treba mať aj odvahu. Ak manipulujete vo výške ôsmich metrov s paletou plnou nových hracích konzol, možno sa to nezdá, ale máte v rukách tovar aj za pol milióna eur.

Prečo bolo pre vás dôležité prejsť osobne všetkými pozíciami v sklade?

Bola to najlepšia inšpirácia pre systémové zmeny. Do firmy som prišiel ako človek, ktorý mal procesy zorganizovať. Veľa času sme strávili diskusiami s majiteľom o tom, ako efektívne nastaviť logistiku, organizáciu skladu a následne doručovanie a internetové objednávky. Myslím si, že som už dostatočne starý na to, aby som sa po prvých pár dňoch v novom zamestnaní hral na múdreho. Obdobím, keď som sa považoval za najmúdrejšieho na svete, som si prešiel už dávno. Veľmi neverím ľuďom, ktorí tvrdia, že sa učia na cudzích chybách. Pretože ja som sa v živote najviac naučil na vlastných chybách. Vlastné skúsenosti len tak ľahko nezabudnete.

Ktoré situácie vám najviac utkveli v pamäti?

Spomínam si napríklad, že v roku 2004 napadlo v decembri veľmi veľa snehu. Na streche logistického centra Lidl v Nemšovej sme namerali 92 centimetrov. S technikmi sme vyliezli hore a odmerali meter štvorcový plochy. Sneh z nej naložený do plastových vriec sme zniesli na zem. Váženie ukázalo, že na meter štvorcový strechy napadlo 105 kilogramov snehu. A to je skúsenosť, ktorú mi nikto v živote nezoberie – ako som zdvihol telefón a zháňal ľudí, ktorí na druhý deň ten sneh zo strechy odpratali. Faktúra sa vyšplhala asi na jeden milión korún, ale keby sa strecha prepadla a poškodila tovar, škody by boli nezaplatiteľné. Inokedy zas udrel do skladu blesk, vypadol prúd a celkové škody sa vyšplhali na vysoké sumy. Práve takéto skúsenosti ma naučili zachovať si chladnú hlavu aj v ťažkej situácii.

Spomínali ste, že centrálny sklad od vášho príchodu značne narástol. Ako dlho vystačíte s jeho súčasnou kapacitou?

Som veľmi vďačný, že majitelia schválili investíciu do automatizácie. Pretože na 600 metrov skladovej plochy sme vtesnali asi 5 500 metrov štvorcových úložnej plochy. Navyše, keby sme mali tých 5 500 metrov po celom sklade, musel by na jednotlivé pozície chodiť skladník s vozíkom. Takto tovar príde ku skladníkovi. Odhadujem, že so súčasnou kapacitou skladu vystačíme ešte tri až štyri roky.

A aký bude ďalší krok – rozšírite sklad, alebo opäť posilníte automatizáciu?

Systém Autostore máme postavený tak, aby bol rozšíriteľný do troch strán. Čiže pokiaľ by vznikol problém, postup je pripravený. Ten systém som prvýkrát videl na konferencii v Londýne v roku 2019 a okamžite som sa doň zamiloval. Samozrejme, sú aj iné systémy, avšak vzhľadom na to, že obsluhujeme 80 predajní a nefungujeme iba na balíkoch, ale balíme celé palety a posielame aj veľkú bielu techniku, práve tento systém sa ukázal ako najefektívnejší.

Zdroj: https://www.systemylogistiky.sk/2024/06/12/vladislav-krasicky-automatizacia-je-pripravou-na-buduci-nedostatok-ludi/

Zdroj obázku: www.fmlogistic.cz

Súvisiace články

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?