Kľúčovým faktorom pre udržanie rýchleho rastu je pre maloobchodnú spoločnosť 1. day čo možno [...]
Nielen spoločnosti Amazon a eBay, ktoré dominujú v európskom elektronickom obchode, ale aj tuzemské e-shopy sa musia pripraviť na nástup dravej konkurencie z Číny. Tamojší internetoví predajcovia Alibaba a JD.com doteraz o svojich plánoch na starom kontinente príliš nehovorili. Teraz potvrdili, že chystajú prienik na európsky trh, a začínajú zverejňovať podrobnejšie plány expanzie. Dotknú sa aj stredoeurópskych trhov, kde má skúsenosti s nakupovaním v e-shopoch deväť ľudí z desiatich.
„V Európe chceme prepojiť každý sklad, každé mesto a každú domácnosť. Naše zámery sú však globálne. Musíme byť schopní dodať tovar zákazníkom v ľubovoľnom kúte sveta v priebehu maximálne 72 hodín,“ vyhlásil zakladateľ a šéf Alibaba Group Jack Ma.
„Nechceme len predávať európsky tovar v Číne, ale aj naopak,“ uvádza v rozhovore pre nemecké noviny Handelsblatt Richard Liu, zakladateľ a šéf spoločnosti JD.com. Tá má zatiaľ svoje centrály a zamestnancov v Paríži, Londýne a Miláne, v dohľadnej dobe pribudne ďalšia v Nemecku.
Tržby internetových obchodov v Európe sa rok za rokom zvyšujú dvojciferným tempom. Minulý rok skoro o 13 percent na 540 miliárd eur, uvádza bruselská Asociácia pre elektronickú komerciu. „Tlak na európskych obchodníkov, predovšetkým nemeckých, výrazne zosilnie,“ myslí si Olaf Rotax, poradca spoločnosti Accenture pre elektronickú komerciu. Čínsku konkurenciu podľa neho najviac pocítia internetoví predajcovia módy ako Zalando (nedávno vstúpilo na český trh) alebo Otto, ale tiež logistické firmy.
Najväčší čínski internetoví obchodníci už v Európe budujú potrebnú infraštruktúru. Alibaba zahájila výstavbu logistického centra vo východobelgickom Lutychu. Stavať alebo si prenajímať skladovacie priestory bude aj jej čínsky partner 4PX Express, poskytujúci logistické služby. Ten si prenajíma priestory v Česku, napríklad distribučné centrum s veľkosťou takmer 70 tisíc metrov štvorcových vo VGP Park Jeneč v okrese Praha-západ. Popri tom už tretí rok prevádzkuje menší sklad v Bore v Plzenskom kraji, v areáli developera CTP.
Spoločnosť Alibaba, na ktorú v Číne pripadá skoro 60 percent obratu internetového predaja, hodlá do výstavby svojej logistickej siete v priebehu nasledujúcich piatich rokov investovať okolo 13 miliárd eur.
Alibaba a JD.com dosahujú v Číne závratný rast tržieb − medziročne až takmer o 50 percent. Podľa firmy Oliver Wyman možno očakávať, že v roku 2025 spoločne utŕžia v prepočte zhruba 550 miliárd eur. Toľko podľa predpovedi nebude predávať ani 10 najväčších internetových obchodníkov v Nemecku.
V Česku majú svoje distribučné centrá aj ďalšie čínske e-shopy. Po spoločnosti Linemart si minulý rok prenajal sklad v logistickom parku firmy Prologis pri pražskom letisku druhý čínsky e-shop − spoločnosť Stonebridge. Zmienené firmy tu dohromady obsadili 27 tisíc metrov štvorcových plôch.
V Pavlove pri Prahe ďalej nedávno prenajal developer Panattoni na 10 rokov novú, špekulatívne postavenú halu spoločnosti Europe Huajie Development, ktorá zastrešuje čínske e-shopy s rôznym sortimentom. Vznikne tu distribučné centrum, ktoré bude slúžiť čínskym firmám na distribúciu tovaru po celej Európe, ale aj opačným smerom.
O európskych zákazníkov prejavuje veľký záujem aj najlepší čínsky e-shop – GearBest. Ten už na našom kontinente otvoril niekoľko európskych skladov, pričom najnovšie tak spravil v Poľsku a Česku.
Zdroj: logistika.ihned.cz
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?