Kľúčovým faktorom pre udržanie rýchleho rastu je pre maloobchodnú spoločnosť 1. day čo možno [...]
Rekordný počet účastníkov privítal tohtoročnú konferenciu New Retail Summit z produkcie Blue Events, ktorá sa konala v posledný aprílový týždeň v hoteli DoubleTree Hilton v Bratislave. Viac ako 450 zástupcov slovenského maloobchodného trhu diskutovalo o aktuálnych výzvach, trendoch a inováciách, ktoré môžu pomôcť naštartovať zdravý a udržateľný rast.
Dopoludňajšia časť programu bola venovaná analýzam súčasného stavu slovenského maloobchodného trhu a spotrebiteľského správania. Martin Vlachynský, analytik z výskumnej spoločnosti Iness, opísal dôsledky inflácie a viaceré protichodné faktory. Po prvé, ide o oslabenie inflácie, stabilizáciu cien energií a rast miezd. Celkovo však európska ekonomika stagnuje, pričom Slovensko v súčasnosti patrí medzi tri najhoršie krajiny EÚ z hľadiska verejných financií, čo vedie k tendencii presúvať zodpovednosť z verejného sektora na maloobchod.
Marcin Nowakowski z poradenskej spoločnosti McKinsey & Company ponúkol pohľad na budúce trendy prostredníctvom najnovšieho výskumu maloobchodu s potravinami v spolupráci s EuroCommerce. Inflácia podnietila spotrebiteľov, aby sa priklonili k privátnym značkám (ich podiel vzrástol ešte viac ako počas pandémie), a zároveň s oživením trhu opäť rastie aj ochota priplatiť si za ekologické, rastlinné a inak nutrične hodnotnejšie alternatívy. Rastúcim trendom je aj nakupovanie potravín online. Pokiaľ ide o ľudské zdroje, Nowakowski predpovedal snahu o zvýšenie vnímanej prestíže kariéry v maloobchode. Maloobchodníkom tiež odporučil, aby viac využívali potenciál maloobchodných médií. Výdavky na reklamu na tejto dnes už prevažne digitálnej platforme za posledné dva roky exponenciálne vzrástli, pričom v Európe vedie spoločnosť Amazon.
Ladislav Csengeri zo spoločnosti GfK Consumer Panel Services doplnil tému o údaje o slovenských spotrebiteľoch. Konkrétne privátnym značkám sa veľmi podrobne venoval aj jeho kolega Marc Knuff na workshope „Sila značiek v obchode“ deň pred hlavným programom. Tu sa ukázalo, že nárast privátnych značiek je dôležitý najmä pre lepšie situovaných spotrebiteľov, pretože pre nich predstavujú spôsob, ako si pri raste cien lepšie udržať svoj súčasný životný štýl. Ladislav Csengeri tiež poukázal na to, že po troch po sebe nasledujúcich nákupoch privátnej značky radikálne klesá šanca, že sa spotrebitelia vrátia k značkovej alternatíve. Ďalším dôsledkom inflácie v posledných dvoch rokoch bol väčší podiel diskontného predaja. S avizovaným príchodom poľskej Biedronky možno očakávať ďalšie prerozdelenie podielov v rámci slovenského maloobchodu.
Na záver dopoludňajšieho programového bloku sa uskutočnila diskusia o nových obchodných formátoch, ktorej sa zúčastnili Ladislav Ambrovics, generálny riaditeľ siete pekární Minit, Jakub Kacera, vedúci predaja Wolt SVK, Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, a Štefan Mácsadi, predseda predstavenstva COOP Jednota Nové Zámky. Diskusiu, ako aj celý dopoludňajší program moderoval Matej Cifra alias Sajfa. Diskutujúci sa zhodli na potrebe koncepčnej diskusie o zvyšovaní dostupnosti potravín, a to aj v regiónoch s potravinovou púšťou. „Dostupnosť potravín pre každého je službou štátu a štát by sa mal na tom podieľať. Ak tak neurobí, potravinové púšte sa budú zväčšovať," povedal Štefan Mácsadi.
Martin Krajčovič vidí cestu okrem malých formátov alebo automatizovaných predajní aj v spolupráci viacerých poskytovateľov v rámci zdieľania nákladov, typicky napr. obecných úradov, pôšt a pod. Podľa Ladislava Ambrovicsa bude dostupnosť stále zohrávať významnú úlohu pri výbere miesta nákupu, čím reagoval na otázku o spomínanej Biedronke a o tom, že ako diskont má tendenciu mať väčšie formáty predajní. K téme dostupnosti sa vyjadril aj Jakub Kačera zo spoločnosti Wolt. Jeho zákazníci si obľúbili predplatné Wolt Plus na donášku jedla, v rámci ktorého dostanú zadarmo donášku z vybraných reštaurácií do 6 km. Zároveň sa ukazuje, že títo zákazníci majú 3x vyššiu frekvenciu nákupov, dvakrát častejšie sa do týchto reštaurácií vracajú a majú aj vyššie výdavky. Tým sa zvyšuje priestor pre ďalšie marketingové aktivity reštaurácií.
Druhý blok dopoludňajšieho programu odštartovali tri krátke prezentácie finalistov z kategórie Inovácia roka, ktorá je súčasťou súťaže Mastercard Obchodník roka 2023. Andrea Slaná z Alza.sk predstavila fungovanie AlzaBoxov, prostredníctvom ktorých môžu zákazníci aj vracať tovar a tretina z nich to už aj využíva. Lucie Vargová zo spoločnosti Kaufland ukázala pôsobivý systém odpadového hospodárstva, vďaka ktorému je Kaufland v súčasnosti schopný recyklovať 94 % svojho odpadu. Tomáš Ulej z internetového kníhkupectva Martinus.sk predstavil projekt, v ktorom e-shop zobrazuje aj dostupnosť titulov v knižniciach. Projekt nakoniec v hlasovaní prítomných divákov drvivo zvíťazil. Cieľom tohto na prvý pohľad iracionálneho kroku je jednoducho podporiť ľudí v čítaní. Okrem toho inovácia motivuje knižnice k digitalizácii a k účasti na projekte.
Zvyšok programu pokračoval v duchu inovácií. Marián Jánoš zo siete lekární Dr. Max predstavil nový formát predajní Super Dr. Max. Prvá pobočka je už tri týždne otvorená v bratislavskom Avione. Na ploche takmer 800 m² ponúka sortiment voľnopredajných liekov, výživových doplnkov, špeciálnej kozmetiky, ale aj dermo poradenstvo a lekárske služby, ako je meranie CRP či cholesterolu na telefóne. V budúcnosti sa plánuje aj možnosť očkovania. „Podľa našich prieskumov by ho ocenila tretina Slovákov, takže dúfame vo vyššiu zaočkovanosť," povedal Jánoš.
Výdajné roboty, ktoré Dr. Max používa na prípravu liekov, predstavujú aj zrýchlenie procesov vďaka digitalizácii a robotizácii, čím lekárnici ušetria v priemere viac ako dve hodiny, ktoré môžu venovať komunikácii so zákazníkmi. Zrýchlenie pre zmenu HR procesov vrátane onboardingu nových zamestnancov a dochádzkového systému predstavili v spoločnej prezentácii Barbora Gvizdová z módneho reťazca Pepco a Viktor Mečiar zo spoločnosti Tulip Solutions.
Jan Hirš ukázal možnosti privátnej areálovej 5G siete, prostredníctvom ktorej T-Mobile pomáha svojim biznis klientom získavať viac dát a oveľa rýchlejšie, napríklad z výroby alebo z pohybu robotov v skladoch. Technológia umožňuje merať teplotu alebo vlhkosť a vďaka 5G sa dá napríklad zrýchliť pohyb robotov. Údaje sú tiež bezpečnejšie vďaka tomu, že ide o súkromnú sieť nezávislú od globálneho internetu.
Ďalšou inováciou môže byť zmenšenie plochy predajne a vystavenie menšieho počtu položiek, ktoré slúžia predovšetkým na spoznávanie možností a na inšpiráciu. Toto sa osvedčilo v prípade spoločnosti SIKO Kúpeľne a kuchyne. Jej generálny riaditeľ Tomáš Vala okrem iného hovoril o tom, ako investície do francúzskeho internetového predajcu kúpeľní Livea.fr a do švajčiarskej technologickej firmy Aqua Swiss Technologies, ktorá vlastní patenty pomáhajúce znižovať spotrebu vody, pomáhajú spoločnosti expandovať po celom svete.
Posledné programové zasadnutie otvoril Daniel Rogiński, riaditeľ online predajcu Zalando pre Slovensko a región strednej a východnej Európy. Okrem umelej inteligencie, ktorá na základe skríningu odporúča vhodnú veľkosť oblečenia, Rogiński vyzdvihol podporu lokálnych značiek prostredníctvom poskytnutia logistickej siete a operačného systému, ktorý umožní značkám ľahšie predávať mimo samotného Zalanda. Pri technológiách zostalo aj pri spoločnom príspevku Martina Dolejše zo spoločnosti Mastercard a Michala Švrčka z COOP Jednoty Slovensko. Spolupráca na otvorení automatizovaných predajní s nepretržitou prevádzkou už bola úspešne realizovaná v českom COOP Jednote a teraz sa chystá otvorenie prvej pobočky aj na Slovensku. O veľkom záujme o túto tému svedčí aj fakt, že prezentácia vyvolala najviac otázok z publika na rôzne aspekty a výzvy, ktoré tento formát sprevádzajú.
Pozornosť sa presunula od maloobchodníkov k výrobcom. Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja, prezradil, čo stojí za úspechom pivovaru, ktorý sa v minulom roku stal jednotkou na slovenskom trhu v predaji. Hovoril aj o neľahkých rozhodnutiach, ako bolo skoršie zrušenie jedenapollitrových PET fliaš, hoci tvorili pätinu predaja, a návrat k zálohovému systému, ako aj snaha kultivovať vystavovanie celej kategórie v mieste predaja. Olga Kubíková, marketingová manažérka značky Vinea (Kofola Československo), priblížila proces omladzovania tejto tradičnej nápojovej značky s 50-ročnou tradíciou, ktorej význam pre mladú generáciu však klesá. Priblížila proces redizajnu obalov a zjednotenia roztriešteného portfólia.
Dizajnom obalov a značiek sa deň predtým podrobne zaoberal aj marketér Michal Pastier vo svojej prezentácii na špecializovanom workshope o sile značiek. Rozpoznateľnosť a zjednotené vizuálne kódy, o ktorých hovoril, spoločnosť Vinea vhodne uplatnila v prístupe k zjednodušeniu svojho loga a zjednoteniu viacerých produktov pod jeden štýl.
Slávnostný večer bol venovaný oceneniu Mastercard Obchodník roka 2023, ktorého absolútnym víťazom sa stala sieť lekární Dr. Max, kompletný zoznam víťazov vo všetkých kategóriách nájdete tu.
Piaty ročník konferencie New Retail Summit by sa nemohol uskutočniť bez podpory Slovenskej aliancie moderného obchodu, Zväzu obchodu SR, Slovenského združenia pre značkové výrobky, spoločnosti Mastercard, Kofola Československo a mnohých ďalších partnerov.
Zdroj: tisková zpráva Blue Events
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?