Významnú inováciu na ceste k rýchlejšej plnohodnotnejšej elektronickej výmene kmeňových dát tovaru [...]
Asi každá spoločnosť rieši nejakú mieru neefektívnosti v rôznych oblastiach prevádzky a s tým aj spojené procesné chyby. Tie pridávajú zamestnancom dodatočnú prácu, zdvojujú činnosti a spôsobujú chybovosť. Niektoré firmy takúto neefektívnosť ani nevnímajú. Pritom zle nastavené firemné procesy ovplyvňujú negatívne rozpočet spoločnosti, stoja firmy až desaťtisíce mesačne. Zavedenie EDI či iných on-line nástrojov dokáže chyby relatívne ľahko odstrániť. Cítite varovné signály aj vo vašej firme?
Odberateľ vytvorí objednávku, dodávateľ pripraví tovar a pošle ho spoločne s dodacím listom a faktúrou. Typický objednávkový proces, ktorý sa denne opakuje v tisícovkách firiem. A denne sa opakuje aj chybné objednanie, strata alebo poškodenie tovaru pri preprave a ďalšie objektívne okolnosti, ktoré v dôsledku vedú často až k dobropisovaniu tovaru, ktoré žiadna učtáreň rozhodne v láske nemá.
Zavedenie EDI (elektronickej výmeny dát) celý proces zrýchli a sprehľadní. Odberateľ vytvorí objednávku, dodávateľ ju prijme a obratom zasiela avízo o dodaní. Odberateľ po prijatí tovaru posiela príjemku a dodávateľ až potom vystavuje faktúru, ktorú si ešte pred zaúčtovaním nechá schváliť. Všetka komunikácia prebieha elektronicky, pomocou štruktúrovaných EDI správ, a môžete ju z veľkej časti automatizovať. Obe strany majú celý proces pod kontrolou a vždy, keď hrozí chyba, včas ju odhalíte a vyriešite.
Odberateľovi prídu kamióny s tovarom, ale pretože nie je na príjem pripravený, naskladnenie tovaru trvá neúmerne dlho. Autá stoja, vodiči čakajú, skladníci nestíhajú. Ak s dodávateľom komunikujete pomocou EDI, pošle vám ešte pred fyzickým dodaním tovaru avízo. Vopred tak viete, kedy vám čo príde, a na príjem sa pripravíte. Ak v sklade používate čítačky čiarových kódov, tovar po príjazde len načítate a ihneď sa vám prepíše do systému. Naskladnenie ešte urýchlite, ak použijete SSCC kódy, pretože potom nenačítavate jednotlivé škatule, ale rovno celé palety.
Firmy, ktoré každý účtovný doklad tlačia a následne archivujú v šanónoch, platia peniaze za papier, tlač a prenájom skladu na archiváciu. Vždy, keď potom fakturantka alebo účtovníčka spätne dohľadáva niektorý doklad, trvá jej to dlho. Doklady si dnes môžete vymieňať čisto elektronicky, napríklad e-mailom alebo ešte lepšie pomocou EDI. A na archiváciu už stačí len dôveryhodný elektronický archív.
Faktúry posielané poštou alebo e-mailom je možné sfalšovať, prípadne vám ktokoľvek pošle neoprávnenú či vymyslenú faktúru...
Celý článok si môžete prečítať na stránkach grit.sk - Chyby vo firemných procesoch? Sledujte varovné signály
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?