Zdieľa showroomy, šetrí náklady. PIKITO prepája online a offline nákupy

 13. 06. 2022

Koncept zdieľaných showroomov plánuje v Prahe, Bratislave a Bukurešti vytvoriť nový český startup PIKITO. Úspešné e-shopy tak budú môcť expandovať vďaka kamenným predajniam, ktoré im umožnia zdieľať náklady spolu s ďalšími nekonkurenčnými online obchodmi.

Hlavná myšlienka a koncept

Základom je zdieľanie nákladov medzi nekonkurenčnými e-shopmi. Predajná jednotka veľkosti 500-1000 m2 sa dá efektívne rozdeliť na 12 predajní (showroomov) s vlastným brandingom, ale spoločným zázemím, servisnou časťou, kabínkami pre vyskúšanie oblečenia a najmä vyškoleným personálom. Jednotlivé e-shopy tak môžu osloviť zákazníka v lokalitách, v ktorých by vlastnú predajňu otvoriť nemohli.

Problémom pri prevádzke kamennej predajne je ziskovosť. Online predajcovia sa často vo svete offline retailu neorientujú. Pri zle zvolenej lokalite s nedostatkom zákazníkov sa môže prevádzka predajne výrazne predražiť. Predajne často prerobia stovky až tisíce eur mesačne. A v prémiových obchodných centrách je potrebné počítať s niekoľkoročnými nájomnými zmluvami, z ktorých sa v prípade neúspechu predajne len ťažko vystupuje.

K tomu je potrebné pripraviť design predajne, prejsť si administratívou so štátnymi orgánmi, vybrať, zaškoliť a udržať personál a každodenne kontrolovať prevádzku. To sú starosti, ktoré mnoho e-shopov od prevádzkovania vlastných predajní odrádzajú.

„V prémiovej lokalite vychádza otvorenie predajne vo vlastnej réžii minimálne 40 tisíc €. K tomu je potrebné pripočítať náklady na prevádzku predajne či prácu s personálom. PIKITO prináša e-shopom možnosť mať vlastnú predajňu bez vstupnej investície, len za mesačný poplatok, ktorý sa pohybuje na úrovni mzdových nákladov na 2 zamestnancov,“ uvádza Ladislav Kažimír, CEO a spoluzakladateľ Pikito.

Ako vznikol nápad?

Druhý zo spoluzakladateľov PIKITO, Marcel Vargaeštok, k trendu prepojenia online a offline predaja uvádza: „Ako pri svojom podnikaní, tak aj pri rozhovoroch s investormi z odboru vidím pozitívny prínos vlastnej predajne pri expanzii e-shopu. Vlastná predajňa zvyšuje dôveru zákazníkov. Zákazníci aj v dnešnej online dobe potrebujú kontakt s fyzickým svetom. Najmä v prípade drahšieho tovaru si radšej prídu produkt prehliadnuť a vyzdvihnúť osobne. Prepojenie online a offline sveta prostredníctvom vlastnej predajne či showroomu je tak pre rast nevyhnutnosťou.“

Potvrdzuje to aj Shopify, jeden z najväčších poskytovateľov E-commerce riešenia na svete v štúdii The Future of CommerceTrend Report 2022, kde 54 % respondentov uvádza, že tovar pravdepodobne vyhľadajú online a nakúpia v kamennom obchode.

Garantom skúseností z „kamenného“ obchodu je Ladislav Kažimír. Po kariére v korporátnom retaili v Čechách a Anglicku, kde takmer 10 rokov riadil expanziu a prevádzku popredného reťazca chovateľských potrieb v ČR a SR PetCenter ho teraz nadchla vízia PIKITO. „S Marcelom sa poznáme už dlhšiu dobu a myšlienka zdieľaných predajných miest pre e-shopy ma okamžite zaujala. Za týždeň sme mali spracovaný koncept a po konzultáciách s e-shopmi sme ho vyladili do súčasnej podoby. Po cca polročnej príprave plánujeme otvorenie prvých predajní v Prahe a v Bratislave v lete tohto roku. Ďalej pracujeme na otvorení predajní v Bukurešti, Budapešti a Varšave. A v budúcom roku potom chystáme väčšiu expanziu na ďalšie európske trhy,“ popisuje L. Kažimír.

Skúsenosti zakladateľov

Pri príprave PIKITO vychádza Marcel Vargaeštok z vlastných skúseností. „Pri svojich investíciách v Kulina.cz a Footshop.cz vidím, že pri otvorení vlastnej predajne narastá v danom meste obrat e-shopu niekoľkonásobne. Ako pražská predajňa Kuliny v Holešovickej tržnici, tak i Footshop v Bukurešti a v Budapešti slúžia ako miesto pre osobný odber až pre 40 % všetkých objednávok v rámci hlavného mesta. Podobné dáta reportujú aj ďalšie e-shopy.“ Aj preto PIKITO cieli na e-shopy s ročným obratom od približne 4 mil. do 40 mil. € s ambíciou expandovať na zahraničné trhy.

„Predpokladám, že rovnako ako v našich e-shopoch bude 80 % objemu tvoriť výdaj zásielok objednaných online. Zvyšných 20 % budú impulzívne nákupy. Každý z partnerov bude mať príležitosť osloviť svojou prezentáciou novú skupinu zákazníkov z 11 nekonkurenčných e-shopov,“ odhaduje M. Vargaeštok.

Zdroj: retailmagazin.sk

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?