Veľa sa o nej hovorí a podľa prognóz, sa ešte len bude. Digitálna transformácia firiem udáva tempo v [...]
Skúsenosť s online nakupovaním má v súčasnosti už 98 percent používateľov internetu. Zhruba tretina opýtaných pritom využíva e-shopy niekoľkokrát do mesiaca. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý urobila na vzorke 525 respondentov formou online zberu dát agentúra Ipsos. Podľa prieskumu je najobľúbenejšou tuzemský e-shop Alza.sk.
Internetový nákupný dom reprezentovaný zeleným mimozemšťanom uviedlo spontánne ako svoj najobľúbenejší e-shop takmer 38 percent opýtaných Slovákov. Za ním nasledovali ďalšie dva online obchodné domy – Mall s približne 31 a Hej so 16 percentami. Na šiestom mieste sa umiestnila Heureka, čo však primárne nie je internetový obchod, ale porovnávač cien a tovaru a nákupný radca.
Čínsky obchod AliExpres skončil s niečo vyše 13 percentami na štvrtej priečke a americké giganty Ebay a Amazon na deviatom a osemnástom mieste, keď ich ako svoje obľúbené uviedlo približne pať, respektíve jedno percento opýtaných. Respondenti pritom mohli naraz uviesť viacero internetových obchodov, v ktorých radi nakupujú.
Agentúru Ipsos zaujímalo aj to, ako sa zachovajú spotrebitelia vtedy, keď majú s nakupovaním v konkrétnom e-shope negatívnu skúsenosť. Tú deklarovala štvrtina respondentov, pričom najčastejšie išlo o dlhú dodaciu dobu, poškodenie tovaru alebo fakt, že produkt nezodpovedal popisu na webe, prípadne bol doručený poškodený.
Až dvadsaťdva percent ľudí zapojených do prieskumu uviedlo, že internetový obchod, ktorý pochybil, by už nikdy nenavštívilo. I naďalej by v ňom pravidelne nakupovalo šesť percent opýtaných a ďalších zhruba dvadsaťosem percent by mu dalo ešte jednu šancu. Ostatných 44 percent by sa tomuto e-shopu vyhlo vždy, kedy by muselo.
„Vzhľadom na širokú dostupnosť e-shopov a nimi ponúkaných produktov možno považovať lojalitu slovenských zákazníkov za relatívne nízku, pričom kľúčovú úlohu tu zohráva konkrétna skúsenosť po každom jednom nákupe,“ hovorí Andrea Vlčeková, Business Unit Director spoločnosti Ipsos Loyalty & CEM.
Poradie | E-shop | Percento |
1. | Alza | 37,7 |
2. | Mall | 30,7 |
3. | Hej | 16 |
4. | AliExpres | 13,4 |
5. | Martinus | 12,8 |
6. | Heureka | 8,6 |
7. | Bonprix | 8 |
8. | Nay | 7,8 |
9. | Ebay | 5,1 |
10. | Notino | 3,7 |
11. | Tchibo | 3,5 |
12. | Drmax | 3,5 |
13. | Deichmann | 3,5 |
14. | Andreashop | 3,3 |
15. | Okay | 2,9 |
16. | Tesco | 1,4 |
17. | Zoot | 1,2 |
18. | Amazon | 1,2 |
19. | Wish | 0,97 |
20. | Datart | 0,97 |
Najčastejšie nakupovanou kategóriou produktov na internete je oblečenie, ktoré si viac než raz mesačne zabazpečuje cez e-shop 15 percent opýtaných Slovákov. Za ním nasleduje s dvanástimi percentami drogéria a s desiatimi segment kozmetiky a parfumov.
Naopak, až 60 percent respondentov nikdy nevyužíva internetové obchody na nákup potravín, štyridsaťšesť percent nenakupuje cez online výživové a fitness doplnky a len o jedno percento menej ľudí si takouto formou nezabezpečuje lieky.
Poradie | Produkt | Percento |
1. | Potraviny | 59,7 |
2. | Výživové a fitness doplnky | 45,7 |
3. | Lieky | 44,9 |
4. | Hodinky, klenoty, šperky | 39,9 |
5. | Hračky a detský tovar | 29,2 |
Zdroj: trend.sk
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?