Novinky z maloobchodu zo zahraničia

 07. 03. 2024

Obchodníci nepoľavujú v záujme o technologický pokrok a ani v implementácii zaujímavých noviniek, posilňujú v udržateľných rozhodnutiach a zavádzajú do praxe nové trendy. Naznačuje to aj náš najnovší monitoring diania vo svete retailu. Aký vývoj a ktoré zaujímavé aktivity zahraničných retailerov sme v ňom zaznamenali?

Situácia v centrách nemeckých miest sa zhoršuje, prognózy hovoria o 5 000 zatvorených predajniach v roku 2024

Podľa Nemeckej asociácie maloobchodných predajcov (HDE) zatvorí svoje brány v roku 2024 až 5000 predajní. „Je to zlá správa pre maloobchod, no najmä pre centrá miest. Pre mnohých ľudí je hlavným dôvodom návštevy centier miest práve nakupovanie. Ak zmizne obchod, utrpí tým celé centrum mesta," povedal Stefan Genth, výkonný riaditeľ HDE. Prognózy HDE hovoria o čísle 46 000 predajní zatvorených od roku 2020 do konca roku 2024.

„Potrebujeme okamžité opatrenia. Vyžaduje to však spoluprácu všetkých aktérov od maloobchodu, cez samosprávy, až po subjekty pôsobiace v oblasti gastronómie či kultúry. Len vtedy, ak všetci potiahnu za jeden povraz, zabránime na viacerých miestach spustošeniu celých centier miest," hovorí Stefan Genth.

Iniciatíva, ktorá by mohla v tejto súvislosti pomôcť, vznikla v spolupráci medzi maloobchodom a poprednými mestskými združeniami. Konkrétne začali zbierať a na web stránke www.unsere-stadtimpulse.de uverejňovať príklady úspešných postupov na celonárodnej úrovni, ktoré majú pomôcť zviditeľniť dobré a osvedčené riešenia.

Tesco v Anglicku recykluje kartón a vyrába z neho prémiový toaletný papier a kuchynské utierky

Vo februári t.r. uviedlo Tesco vo svojich supermarketoch na anglickom trhu nový rad toaletných papierov a kuchynských utierok v atypickej béžovej farbe. Sú totiž vyrobené z recyklovanej lepenky a recyklovanej buničiny. Tesco túto novinku prináša na trh v spolupráci so svojim dodávateľom WEPA. Ten vďaka inovatívnej technológii dokáže premeniť tisíce ton kartónových krabíc na 100% recyklované papierové výrobky – mäkký toaletný papier a kuchynské utierky vyznačujúce sa dobrou savosťou. Škatule z donášok a vlnitá lepenka zo supermarketov sa skombinujú s inými zdrojmi recyklovaného papiera, zmiešavajú sa s vodou na kašu a prechádzajú následným čistením, aby sa vytvorili vlákna vhodné na použitie pri výrobe papiera.

Explózia domácich donášok od pandémie vygenerovala množstvo recyklovateľných kartónových krabíc. Výrobný proces, ktorý vyvinul náš dodávateľ a ktorý ich mení na neuveriteľne mäkký toaletný papier a kuchynské utierky, nám umožňuje vytvoriť pre ne druhé, udržateľné využitie," hovorí Philip Banks, riaditeľ divízie tovaru pre domácnosť spoločnosti Tesco.

Inovatívny výrobný proces buničiny, ak ho porovnáme s použitím tradičného stromového vlákna, využíva menej vody, chemikálií aj energie. Papier je nebielený, čo dodáva výrobkom ich nezvyčajnú béžovú farbu.

Pri výbere optiky pomáha vo Walmarte rozšírená realita

Zákazníci nosiaci okuliare vedia, aké náročné je nájsť model, ktorý sadne ich štýlu, rozpočtu aj potrebám zraku. Vo Walmarte prišli s inovatívnym riešením, ktoré nakupovanie okuliarov spraví nielen jednoduchším, ale dokonca aj vzrušujúcejším a inšpiratívnym.

Investície do technológií rozšírenej reality (AR) a virtuálnej reality (VR) v posledných rokoch vo Walmarte rastú. Cieľom tohto obchodníka je pomôcť zákazníkom lepšie si predstaviť, ako by jeho produkty vyzerali v reálnom živote. Šetrí to čas, no a zároveň dáva nakupujúcim istotu, že položky, ktoré potrebujú, im budú dokonale vyhovovať. A tak tento americký obchodník prišiel s vylepšením spôsobu nákupu okuliarov a ponúka nové virtuálne skúšanie. Od februára tohto roka si zákazníci môžu virtuálne „vyskúšať“ rámy a zakúpiť dioptrické okuliare online prostredníctvom aplikácie Walmart alebo priamo na stránke Walmart.com.

"Naším záväzkom je poskytovať zákazníkom zážitok z nakupovania, ktorý prevyšuje očakávania – taký, ktorý je jednoduchý, pútavý a personalizovaný. S naším najnovším prírastkom ponúkame zákazníkom ďalší rozmer výberu," povedal Tom Ward, EVP a hlavný riaditeľ pre elektronický obchod Walmart U.S.

Koncept virtuálneho vyskúšania nie je nový, no Walmart ho posúva na vyššiu úroveň. Na rozdiel od iných platforiem využíva 3D dáta a pokročilé algoritmy na vytvorenie digitálneho dvojčaťa okuliarových rámov, čo má za následok realistickejší zážitok z virtuálneho skúšania (VTO). 

Zákazníci si môžu virtuálne „vyskúšať“ vyše 750 okuliarov na stránke Walmart.com alebo v aplikácii Walmart. Jednoducho kliknú na vlajku na hlavnom produktovom obrázku, umožnia aplikácii naskenovanie tváre a následne vidia okuliare, ako keby ich mali na sebe pri pohľade do zrkadla. V ďalšom kroku si môžu prispôsobiť dioptrie, nahrať svoj platný lekársky predpis. Skenovaním sa ešte zaznamená vzdialenosť zreníc a zostáva už len pridať prispôsobené okuliare do košíka. Počas celého procesu výberu okuliarov sú zákazníkom k dispozícii vyškolení optici v centrách zraku spoločnosti Walmart. Po doručení zásielky domov majú zákazníci ešte možnosť dokončiť nastavenie okuliarov a zrealizovať prípadné dodatočné úpravy v miestnom Walmart Vision Center.

Biedronka spúšťa elektronický obchod s potravinami

Najväčší poľský obchodný reťazec, Biedronka, rozširuje na poľskom trhu možnosť nákupu potravín, drogérie a sortimentu pre domácich miláčikov aj online. Reťazec navyše ponúka aj možnosť výberu termínu doručenia, a to až do 4 dní od zadania objednávky, čo je novinka v ponuke služieb Biedronky.

Online predaj bol spustený v kooperácii s platformou Glovo, s ktorou Biedronka spolupracuje v oblasti rozvozov v rámci internetového obchodu a doručovacej služby rýchleho nákupu Biek. Teraz však zákazníci e-shopu budú môcť využívať už aj množstvo akciových ponúk, ktoré doteraz online dostupné neboli.

V ponuke e-shopu Biedronka je aktuálne približne 300 mliečnych výrobkov, 150 mäsových výrobkov, 190 druhov nápojov, takmer 140 mrazených výrobkov, vyše 70 druhov chleba, vyše 70 druhov zeleniny a takmer 40 druhov ovocia, 160 hotových jedál a viac ako 1 100 produktov z kategórie: suché výrobky, konzervy, zaváraniny, čaj, káva, sladkosti a pochutiny. Okrem toho tu ponúkne viac ako 200 produktov pre domácnosť, vrátane domácej chémie, 150 produktov z kategórie tovaru pre deti, viac ako 120 pre domácich miláčikov, a tiež približne 500 produktov z drogériového tovaru.

„Nakupovať možno aj bez prihlásenia, ale určite je výhodnejšie prihlásiť sa kartou Moja Biedronka, vďaka ktorej zákazníci získajú výnimočne nízke ceny a množstvo akčných nákupných možností známych zo stacionárnych predajní a dostupných len pre užívateľov karty Moja Biedronka. Bude to možné vďaka unikátnemu riešeniu, ktorý bol integrovaný do internetového obchodu,“ vysvetľuje Dominik Prus-Wiśniowski, manažér digitálnych projektov v spoločnosti Biedronka.we

Najrýchlejšia dodacia doba bude 2 hodiny, no zákazníci si môžu zvoliť doručenie svojich nákupov aj neskôr, dokonca až 4 dni od dátumu zadania objednávky. Pri spustení bude online nakupovanie v novom e-shope možné vo Varšave a to vo väčšine mestských štvrtí. Doručovanie tovaru sa uskutoční v čase medzi 8:00 a 22:00. Dodanie v ten istý deň bude stáť 19,99 PLN, doručenie na druhý deň bude lacnejšie, prípadne zadarmo, ak hodnota nákupov presiahne 500 PLN.

Česi si obľúbili automatizované predajne

Ukázali to štatistiky českej Skupiny COOP, ktorá je najväčším prevádzkovateľom automatizovaných predajní 24/7 na českom trhu. V týždni medzi Štedrým dňom a Silvestrom prebehla v týchto predajniach celá tretina nákupov v režime bez ľudskej obsluhy. Podobný trend vykazujú aj 24/7 predajne v iných než potravinárskych segmentoch – napríklad automatizované predajne s chovateľskými potrebami Super zoo.

Prvú automatizovanú predajňu otvoril COOP pred necelými dvoma rokmi v Strakoniciach. V súčasnosti ich prevádzkuje viac ako dvadsať. Ako ukazujú prvé štatistiky, pre zákazníkov sa stáva nakupovanie v automatizovanej prevádzke bežnou rutinou a záujem o tento štýl nakupovania prekonal očakávania. „Vianočné sviatky naplno ukázali význam našej inovácie. Zákazníci nechceli čakať, kým budú obchody znovu otvorené a v dňoch po Štedrom dni či na Nový rok vyrazili na štandardný nákup. Aj v bežné dni zaznamenávame stále väčší podiel tržieb v automatizovanom režime. Samozrejme, trochu sme sa obávali, či zákazníci novinku prijmú a či pre nich technológia nebude prekážkou. Čísla však hovoria jednoznačne. Ľudia sú jednoducho radi, že si môžu nakúpiť kedykoľvek," hovorí Lukáš Nemčík, riaditeľ rozvoja a marketingu siete COOP. V tomto roku preto COOP plánuje otvorenie ďalších zhruba 80 predajní tohto typu.

S modelom je spokojný aj Luboš Rejchrt, konateľ a COO Plaček Group, do ktorej patria predajne Super zoo: „V režime 24/7 prevádzkujeme už štyri predajne chovateľských potrieb Super zoo. Na konci roku 2022 sme otvorili prvú v Týne nad Vltavou a neskôr pribudli predajne v Pardubiciach, Brne a Příbrami. Našim cieľom je byť čo najbližšie k zákazníkom, a práve táto cesta s myšlienkou veľmi rezonuje. Snažíme sa vyjsť v ústrety všetkým majiteľom domácich miláčikov, ktorí napríklad z dôvodu svojej pracovnej doby nestíhajú bežnú otváraciu dobu. Prípadne sa im minulo krmivo či iný produkt v neskorých večerných hodinách alebo počas sviatkov a potrebujú si ho dokúpiť," vysvetľuje, a dodáva, že v spomínaných predajniach vzrástli predaje po zavedení hybridného režimu o 15 %. Celkový počet nákupov v bezobslužnom režime dosiahol za minulý rok počet 1258. „Obzvlášť počas vianočných a novoročných sviatkov sme zaznamenali výraznejší nárast nákupov v samoobslužnom režime, ktorý v priemere stúpol na 2,5-násobok," uzatvára Luboš Rejchrt.

Väčšina predajní COOP funguje v hybridnom režime a počas bežnej otváracej doby je zákazníkom k dispozícii personál. V automatizovanom režime si môžu nakúpiť po zvyšok dňa alebo napríklad v noci či cez víkendy. V prípade malých dedinských predajní sa však presadzujú aj plne automatizované predajne alebo predajne, ktoré sú otvorené s obsluhou len vybrané dni v týždni, a to vždy len na niekoľko hodín.

Kým v mestách či turistických centrách, kde majú predajne štandardnú otváraciu dobu s obsluhou, je automatizovaná prevádzka predovšetkým rozšírením služieb pre zákazníkov a z hľadiska tržieb sa takto realizuje približne 10 % až 20 % obratu, pre niektoré menšie predajne je tento štýl predaja už kľúčový a bez obsluhy prebiehajú všetky nákupy," vysvetľuje Lukáš Nemčík.

Príkladom plne automatizovanej predajne je prevádzka v obci Koldín v Pardubickom kraji. Automatizovaný obchod tu prevádzkuje obec a COOP spoločne. „S predchádzajúcim vietnamským prevádzkovateľom obchodu sme boli nespokojní. Stáli sme tak pred rozhodnutím, či hľadať nového nájomcu, predajňu zavrieť, alebo ju skúsiť prevádzkovať sami. Zároveň sme vedeli, že na dlhodobé dotovanie prevádzky obchodu s personálom nemáme dostatok prostriedkov. Po mnohých diskusiách a anketách medzi miestnymi obyvateľmi sme sa rozhodli ísť cestou automatizovanej prevádzky,“ hovorí Petr Vilímek, starosta Koldína. V obchode s rozlohou iba 35 metrov štvorcových v súčasnosti denne nakúpi okolo 40 zákazníkov, Koldín má pritom len necelé štyri stovky obyvateľov. 

COOP považuje za veľký úspech aj nasadenie automatizovaných predajní v turistických rezortoch. Pre turistov je zásadné neviazať sa na bežnú otváraciu dobu. Napríklad v predajni v Lipne nad Vltavou, kde je obsluha v bežnom otváracom čase prítomná každý deň, je v sezóne viac ako pätina nákupov realizovaná v automatizovanom režime a priemerný nákup je dokonca vyšší ako v bežnom režime.

Celý koncept 24/7 predajní pomáha digitalizácii regiónov a udržaniu obchodnej obslužnosti radu obcí. Výhody technológie si všimlo aj Ministerstvo priemyslu a obchodu (MPO) a malí prevádzkovatelia dedinských obchodov, ako sú napríklad obce, si môžu požiadať o podporu pri prechode svojich obchodov do formátu automatizovaných predajní. Dotácie na projekt hybridných predajní poskytuje MPO vo výške od 125 tisíc korún do 1 milióna.

INTERSPAR otvára vo Viedni novú tržnicu s ponukou hotových jedál

Gastronómiu v maloobchode označili na minuloročnom Euroshope za megatrend s veľkým obchodným potenciálom. Dokumentuje to aj najnovší prírastok v rakúskej maloobchodnej sieti SPAR. Tá nedávno vo Viedni otvorila inovatívny koncept spájajúci maloobchod s reštauráciou. Zákazníci v tzv. Market Kitchen nájdu pestrý sortiment trendových jedál, čerstvo upečeného pečiva až po výber produktov „ready to eat“ a „ready to go“.

Najmodernejšiu trhovú kuchyňu siete INTERSPAR otvorili po mesiaci renovácie na frekventovanom dopravnom uzle na Landstraße. Sortiment zaujme kvalitou, čerstvosťou a sezónnosťou. Viedenčania, cestujúci a návštevníci mesta nájdu v novej Market Kitchen trendové obložené misy, rôzne šalátové kreácie aj čerstvo pripravené raňajkové jedlá. Každý deň je v ponuke čerstvé pečivo, plnené bagety z kamennej pece, ktoré si zákazníci môžu objednať teplé alebo studené – s možnosťou vziať si ich so sebou.

Mnoho ľudí má čoraz menej času na to, aby si varili sami. Najmä keď ste v pohybe, niekedy sa veci musia udiať rýchlo. Jedlá by mali byť stále čerstvé a zdravé. V Market Kitchen ponúkame vhodné riešenie najmä pre pracujúcich a cestovateľov," zdôrazňuje Johannes Holzleitner, výkonný riaditeľ INTERSPAR Austria. „Jedlá ponúkané v Markt Kitchen sú rozmanité, čerstvo pripravené a ideálne na odnesenie," pokračuje Johannes Holzleitner.

V novonavrhnutom interiéri zákazníci nájdu otvorenú samoobslužnú štruktúru. Sedeniu sa obchodník zámerne vyhýba, miestnosť sa tým otvorila a pôsobí voľnejšie. Priestor štýlovo dotvárajú prírodné stavebné materiály a prvky, ako sú zelené steny, parkety a umelecké potlače.

V súlade s udržateľnými záväzkami spoločnosti a boju proti plastovému odpadu, sa v INTERSPARe rozhodli ponúkať zákazníkom drevené príbory namiesto predchádzajúcich plastových. 100 percentne biologicky odbúrateľné a vyrobené z rePET sú aj boxy na odber jedál so sebou.

Zdroj: www.retailmagazin.sk

Súvisiace články

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?